dinsdag 15 september 2009

Verder door Schotland

Om Willy en Joke (en mezelf ook) een plezier te doen, zijn hier weer wat foto’s uit Schotland. Vandaag neem ik jullie mee naar Sterling Castle.


Al in de middeleeuwen was deze sterke burcht één van de belangrijkste residenties van de Schotse koningen. Waarschijnlijk heeft Alexander I in het begin van de 12de eeuw deze hoogte tot een vesting gemaakt. Van de gebouwen uit die tijd is niets meer over, omdat ze van hout waren opgetrokken. In de loop van de geschiedenis is het kasteel bij talrijke oorlogen met Engeland betrokken geweest. Maar volgens mij is er in Schotland geen kasteel te vinden dat niet bij talrijke oorlogen betrokken is geweest, was het niet met Engeland dan was het wel met een andere Clan (familie).


De koninklijke appartementen konden wij jammer genoeg niet bezichtigen. Ze zijn voorlopig nog gesloten wegens een aanzienlijke restauratie. Wat we wel konden zien waren deze prachtige wandkleden. De oude wandkleden uit het kasteel worden steekje voor steekje gekopieerd. Deze kopieën komen straks in de appartementen te hangen maar hangen nu alvast mooi te wezen in de kapel.


Dit kasteel ligt op een heuvel boven de stad Sterling, dat geeft in ieder geval een mooie uitzicht (al vond men het vroeger belangrijker dat men de vijand al van verre zag aankomen).






Deze laatste foto wilde ik jullie niet onthouden. Het moderne hoeden van schapen gaat niet te voet, zelfs niet per paard maar met een jeep!

2 opmerkingen:

Johanna Zweden zei

Snik, wat doe ik hier in Zweden.
Wat heb ik toch een mooi land achter gelaten! Ik vind het zo heerlijk dat je er over schrijft en me weer even mee laat genieten, en ik me weer even daar zie lopen!
Wat is het toch een prachtig land, met zijn glooiende heuvels en zijn eeuwig groen.(en niet te vergeten , met veel regen) smile)
Je maakt me echt even gelukkig dat ik weer even kan genieten. dank je wel.
Gr Joke

Gerda Hartman zei

Wat is het toch een mooi historisch land. Krijg gelijk weer zin om er heen te gaan.